środa, 14 października 2015

Jak wrócić do biegania po przerwie?

Różne są powody, dla których przestajemy biegać – od kontuzji, po zmianę pracy, przeprowadzkę, chorobę czy po prostu zwykłe zmęczenie.

Jak było u mnie? W pewnym momencie moje życie wywróciło się o 180 stopni. Dużo pracy, dużo nauki, związek. Najpierw było bieganie kiedy mogłam, czyli deptanie kilometrów bez żadnego planu. Ale ja lubię mieć plany, jakiś cel. Pobiegłam Półmaraton Warszawski, zabrakło kolejnego celu, motywacji i chęci samorozwoju. Poświęciłam się studiom, pracy i swoim w końcu dobrze ulokowanym (odpukać!) uczuciom.
Im wolniej tym lepiej.
Nie szarżuję. Przez kilka miesięcy nie biegałam w ogóle. Chyba, że do autobusu. Czasem poćwiczyłam mocne cardio w domu, poskakałam na skakance, ale na tym koniec. Biegam wolno, bez zegarka, w tempie konwersacyjnym. Cieszę się każdym kilometrem i powoli zwiększam objętość. Najpierw było to kilka kilometrów. Długo klepałam krótkie, mało intensywne biegi. Kiedy zaczęłam czuć się coraz mocniejsza, wróciłam na swoją Puławską J.  Z treningu na trening pozwalam sobie na więcej, zaczynam bieg spokojny przeplatać mocniejszymi akcentami.



Zawody – największy motywator

Powrót do treningów dobrze jest związać z jakimś celem. U mnie to zawody w Żoliborskim Biegu Mikołajkowym 6 grudnia w Warszawie. Nigdzie nie jadę, pobiegnę u siebie na miejscu. Na nic się nie nastawiam. Serio. Chcę po prostu poczuć TĘ szczególną atmosferę, kiedy w jednym miejscu spotyka się duża liczba biegaczy. Aż mnie ciary przeszły, kiedy o tym napisałam.
Nie jest to jakiś ekstremalny dystans, bo tylko 10 km. W kwietniu biegnę Półmaraton, który na stałe wplótł się w moje biegowe życie.
Biegu w grudniu potrzebuję do tego, żeby przekonać się, że wzięłam się w garść i powracam na salony J. Jest to też ogromna motywacja, aby wyjść z domu, przebiec się z myślą o czekającym starcie. Na mnie działa to najbardziej.

baner-960x300


Nie daj się

Brak chęci na wyjście z domu, na założenie biegowych butów, które przez kilka miesięcy kurzyły się w szafce. A do tego jeszcze świadomość, że kiedyś biegało się szybko, a teraz trzeba wszystko zaczynać od początku. Ta świadomość utraty kondycji była dla mnie najgorsza. Mimo wszystko trzeba się zmobilizować. Stało się, nie biegało się, ale nie ma co siedzieć i czekać na cud. Trzeba to po prostu zrobić. Założyć buty, wyjść, przebiec się. Ze swojej strony radzę nie myśleć o tempie i ilości przebiegniętych kilometrów. Dobrze jest wyjść nawet na 15min. Trzeba złamać w sobie strach, oswoić się z sytuacją, obrać cel i napierać do przodu!

Spróbuj z kimś

Dobrze jest, kiedy mamy kogoś, kto też biega. Wtedy motywujemy siebie nawzajem. Jest to super sprawa nie tylko dla tych, którzy do biegania wracają, ale również dla osób, które swoją przygodę dopiero zaczynają.
Mi nie zawsze udaje się pobiegać z Panem K. Pracujemy w różnych godzinach, nie zawsze mamy czas, żeby wspólnie wyjść na godzinę biegu. Wystarczy od czasu do czasu. Ja np. idę biegać nawet sama, żeby nie zostać w tyle i troszkę porywalizować ;)


Pamiętaj o rozciąganiu treningu ogólnorozwojowym

Musimy pamiętać o tym, że po dłuższej przerwie nasze mięśnie są ospałe i mimo tego, że ich pamięć jest bardzo dobra i progres przychodzi szybko nie wolno zapominać o dbaniu o kości i stawy. Trzeba się rozciągać, trzeba ćwiczyć stabilizacje i wszystko inne. Bardzo nie lubię tych ćwiczeń. Nie lubię rozgrzewek, nie lubię rozciągania po i nie lubię ćwiczyć na macie i z piłką. Mimo wszystko zaciskam zęby, rozwijam matę i katuję brzuch.



Długawo dzisiaj, ale wkręciłam się! Mogłabym tak pisać i pisać. Czas jednak wrócić do pracy (niestety!). Na razie jestem na biegowym haju pod tytułem: sport to nie tylko osiągi, to też dobra zabawa, emocje, cieszenie się każdym kilometrem! I Wam też takiego haju życzę! Na koniec powiem Wam jeszcze, że z mojego niebiagania ucieszyła się tylko mama i na razie nic jej nie mówię, że już start zaplanowany i bieganie wróciło! Ha!

4 komentarze:

  1. Jak konkretnie katujesz brzuch? :P
    Powodzenia i jak najwięcej przyjemności z tych kilometrów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo różnie :) Najlepsze efekty moim zdaniem przynoszą obciążenia - dlatego ćwiczę z ciężarkami - takimi do max 2kg i ćwiczenia na piłce. inspiruję się książkami i youtubem. Wpisz "ćwiczenia na brzuch z piłką" albo "ćwiczenia na brzuch z ciężarkami" i wyskoczy Ci mnóstwo pozycji. Ja wybieram akie ćwiczenie, które po pierwsze jestem w stanie wykonać bez połamania się (:D) i układam w jakiś zestaw. Nie przepadam za monotonią, dlatego cały czas sa to zestawy zmienne ;) z ćwiczeń, które na piłce robię b. często to brzuszki i pompki. Postaram się napisać jakiś post na ten temat :)

      Usuń
    2. Ok w takim razie czekam na rozwinięcie tematu ;)

      Usuń
  2. Ja zawsze najpierw zaczynam od chodzenia i truchtania, a dopiero później bieg :)

    OdpowiedzUsuń